FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/12/2007

Fastighetsvärdering i bouppteckning

Hej! Är ett särkullsbarn och kommer snart att kallas till bouppteckning. Det finns inget testamente och var min förälder omgift och har ett barn i det äktenskap. Min fråga är dels om vi särkullsbarn har rätt till arv i det här fallet och i så fall till hur stor del? och dels en värderingsfråga. Det finns bla fastigheter med i bilden och frågan är om dessa värderas till taxeringsvärdet eller till försäljningsvärde? Det gör ju en betydande skillnad. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Arvsfördelningen regleras i ärvdabalken (ÄB) som du finner http://www.lagen.nu/1958:637. Enligt ÄB 2 kap. 1 § ska arvlåtarens barn taga lika lott ur kvarlåtenskapen. Förutsatt att din förälders nya make är i livet så kommer han/hon enligt ÄB 3 kap. 1 § ha arvsrätt framför deras gemensamma barn. Du som särkullbarn har enligt samma lagrum rätt att få ut din arvslott direkt. Om vi utgår från att ni är två särkullbarn och att din förälder har ett gemensamt barn med sin nya partner (som är i livet) kommer alltså du och ditt helsyskon få ut varsin tredjedel av kvarlåtenskapen direkt och ditt halvsyskon får sin tredjedel först vid den andre förälderns död. Observera dock att den efterlevande maken enligt samma lagrum alltid har rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra basbelopp. Angående värderingen av fastigheter så saknas lagreglering. Lagrådet konstaterar i yttrande, protokoll daterat den 18 oktober 2004, att det kan vara lämpligt att Skatteverket lämnar vägledning i fråga om värdering av tillgångar i avvaktan på en mer permanent reglering i ärvdabalken. Följande text är hämtad ur Skatteverkets skrivelse nr 041220, Diarienummer 130 730340-04/111 ”Värdering av tillgångar m.m. i en bouppteckning avseende dödsfall efter den 31 december 2004” Skatteverkets utgångspunkt är att marknadsvärdet, eller det verkliga värdet, generellt bör användas vid värdering av tillgångar och skulder. Ingivare av bouppteckningar har länge arbetat med värden som grundar sig på uppgifter som finns lätt tillgängliga, såsom uppgift om en fastighets taxeringsvärde och förmögenhetsvärdet på en bostadsrätt. Dödsbodelägare och andra intressenter är medvetna om att dessa värden kan avvika stort från marknadsvärdet på egendomen. En fastighets taxeringsvärde indikerar dess marknadsvärde . Att ävenframöver anteckna en fastighets taxeringsvärde i en bouppteckning innebär därförinte att något borgenärsintresse eller dödsbodelägarintresse går förlorat. I avvaktan på en mer permanent reglering lämnas följande vägledning: Fast egendom upptas i bouppteckningen till det taxeringsvärde som gällde året före dödsfallsåret.
Lawline RådgivareRådgivare