FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/12/2007

Avstå från arvsrätt

Hej Vi är tre syskon. Vår fader avled i våras och efterlämnar förutom ekonomiska tillgångar två fastigheter. Vår mor som är kraftigt dement och vårdas på institution ärver samtliga tillgångar efter vår fader. En av syskonen är utsedd som godman för modern. Samtliga tre syskons önskemål är att fastigheterna överlåtes till en av syskonen. Detta kan ej göras av godman enligt föräldrabalken. Försäljning enligt marknadsvärde är ej aktuellt pga kostnader för marknadsvärdering och reavistbeskattning. Kan syskonen på något sätt överlåta fastigheterna till en av syskonen? Kan två av syskonen göra ett framtida arvsavstående till förmån för ett syskon?

Lawline svarar

Ärvdabalken finner du http://www.lagen.nu/1958:637#K7 En arvinge kan helt och oåterkalleligt avstå från sin rätt till arv från en utpekad person, vilket regleras i ÄB 17 kap. 2 §. Detta kan ske antingen genom att arvingen godkänner ett av arvlåtaren upprättat testamente till förmån för annan eller på annat sätt skriftligen hos arvlåtaren klargör att man avstår från sin arvsrätt. Bröstarvingar kan bara göra en bindande avsägelse om de har fått skäligt vederlag eller om egendom var värde motsvarar laglotten deras make eller bröstarvingar. får kompensation motsvarande laglotten. Lagrummet är enligt ordalydelsen inte direkt tillämpligt vid avsägelse av rätt till efterarv. Något hinder att avsäga sig rätten till efterarv finns dock inte. Det avgörande är att det tydligt framgår av avsägelsen att syftet varit att avsäga sig arvsrätten. Ni gör här inte en avsägelse till förmån för det tredje syskonet, det är inte juridiskt möjligt. Eftersom det tycks saknas övriga arvingar så kommer det dock få till följd att det tredje syskonet ärver hela kvarlåtenskapen ändå. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare