FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2008

Bodelning

hur binnande är en bodelning avtal som man skrivit hos en advokat firma .kan den andra partner bara strunta i den ? i sånt fal kan man gå i domestol eller vad kan man göra ? tack

Lawline svarar

Hej, En bodelning är bindande då båda parter skrivit under den enligt 9 kap 5 § Äktenskapsbalken. Parten kan därmed inte strunta i den. Bodelning kan i vissa fall klandras av makarnas borgenärer eller om det förelegat en ogiltighetsgrund såsom svek, tvång eller liknande. Föreligger inga sådana omständigheter och maken inte rättar sig efter bodelningen kvarstår alternativet att väcka fullgörelsetalan i domstol. Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare