FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/12/2007

Hyresvärds uppsägning av hyresavtal

En fråga angående uppsägning av andrahandskontrakt för bostadslägenhet. Jag har upprättat ett kontrakt på bestämd tid from 2007-11-01 till 2008-06-01 (7 mån) och avtalat om särskilda vilkor för uppsägning: "en månads ömsesidig uppsägningstid". Jag undrar vad jag (som hyresvärd) har för möjligheter att säga upp kontraktet i förtid och vilken uppsägningstid som gäller i sådana fall?

Lawline svarar

Hej, Hyra regleras i jordabalkens 12 kap, som du finner http://www.lagen.nu/1970:994#K12 . Då ni har avtalat om uthyrning för bestämd tid för mer än tre månader gäller tre månaders uppsägningstid, 4 § 2 st 3p. Det faktum att ni avtalat ”en månads ömsesidig uppsägningstid” påverkar endast hyresgästens möjlighet att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid. Du som värd är skyldig att följa lagens minimikrav (längre uppsägningstid hade dock varit bindande för båda). För att säga upp hyresgästen krävs att kraven 42-44 §§ är uppfyllda. Då kan du säga upp avtalet med omedelbar verkan, 6 §. För att annars säga upp avtal på bestämd tid krävs att ni reglerat detta i kontraktet. Ett villkor om uppsägningstid är ej en reglering om att uppsägning får ske. Istället reglerar det när uppsägning skall ske för att hyresförhållandet inte skall fortsätta efter utgången av hyresperioden. Hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare