FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2006

Fråga om äganderätt till fastighet samt Sambolagen?

Fråga 1. Jag bor tillsammans med min sambo i hans hus köpt i Maj 2005. Om jag tar över halva lånen hos banken och betalar halva lånet äger jag då halva fastigheten eller krävs det mer? Fråga 2 . Spelar det in att han är engelsman och mantalsskriven i UK och jag ej mantalsskriven i fastigheten vid separation vad gäller sambolagen, träder den in om en av parterna ej är svensk?

Lawline svarar

Hej. För att bli juridiskt giltig ägare till huset krävs att man är lagfaren ägare, det räcker således inte att man parter emellan kommer överens om äganderätten. Det du får göra är att vända dig till tingrätten på din ort för att bli inskriven i lagfartsregistret. Det är nämligen dem som administrerar sådana ärenden. Detta krävs för att du ska kunna pantsätta fastigheten eller för att kunna göra en inteckning. Dessutom om det är du som säljer fastigheten kollar förmodligen den presumtiva köparen upp om du verkligen står som lagfaren ägare. Om inte blir det svårt för dig att sälja fastigheten. Däremot spelar det ingen roll om du står som ägare eller ej när du och din sambo ska dela upp egendomen vid en eventuell framtida upplösning. Avgörande är istället då att fastigheten införskaffats för gemensamt bruk. När det gäller din andra fråga om det spelar någon roll om din sambo är från UK för att Sambolagen ska vara tillämplig, är svaret nekande. Sambolagen gör ingen inskränkning i den frågan. Enligt internationell privaträtt gäller vidare att egendomen omfattas av svensk jurisdiktion om den befinner sig i landet. Dessutom måste ni givetvis uppfylla övriga regler i Sambolagen för att den ska bli tillämplig. För mer info om Sambolagen se http://lagen.nu/2003:376. Vänligen
Rådgivare