FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/12/2007

Fördelning av arv

Hej Vad gäller. 2 makar, den ena avlider. De har ett gemensamt barn och den som avlider har ett barn från tidigare äktenskap. Hur ser arvsordningen ut? Ärver den andra maken något?

Lawline svarar

I förevarande fall ser arvsordningen ut så att barnet från den avlidnes tidigare äktenskap ärver det han har rätt till före den överlevande maken. Vad han har rätt till beror på hur förmögenhetsförhållandena såg ut vid äktenskapets ingående, eventuellt testamente m.m. När det så kallade särkullbarnet har ärvt sin del ärver sedan den överlevande maken det gemensamma barnets del av arvet med fri förfogande rätt enligt 3 kap 1 § ÄktB (se http://lagen.nu/1958:637#K3 ). Vänligen,
Gabriel WestinRådgivare