FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/12/2007

Gåva, fast egendom

Hej Jag är tillsammans med min hustru ägare av en jordbruksfastighet och skall som gåva ge en tomt till min son. Gåvoskatt är ju borttagen. Gåvobrev måste jag väl skriva inför avstyckning men är det något annat jag bör tänka på. Jag ser inte gåvan som ett förskott på arv. Sonen är sambo sedan 2 år tillbaka, ett barn. Tacksam för svar.

Lawline svarar

För att en gåva av fast egendom ska bli giltig krävs att den uppfyller samma formkrav som ett köp av fast egendom (4 kap 29 § Jordabalken). Enligt 4 kap 1 § Jordabalken krävs således: 1. Att handlingen är skriftlig. 2. Att både mottagare av gåvan och överlåtare skriver under en förklaring om att egendomen överlåtes till mottagaren av gåvan. 3. Att köpeskillingen anges (i det här fallet 0 kr). Förutsatt att dessa krav har uppfyllts så blir gåvan giltig. Gåvotagaren kan då inte ta tillbaka det han har givit bort. När det gäller gåva av fast egendom är det bra om man söker lagfart på egendomen, lagfarten söks med hjälp av köpe-/gåvobrevet och måste uppfylla de ovan angivna formkraven. Lagfart söks hos Inskrivningsmyndigheten. En gåva som arvlåtaren i sin livstid givit till en bröstarvinge presumeras enligt 6 kap 1 § ärvdabalken vara förskott på arv. Arvlåtaren kan bryta presumtionen i 6 kapitlet 1 § ärvdabalken genom att föreskriva att transaktionen inte ska ses som ett förskott på arv. Det finns inget formkrav för denna viljeförklaring men ur bevishänseende underlättar det att i gåvobrevet föreskriva att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Vidare kan gåvohandlingen förses med ett överlåtelseförbud. En sådan föreskrift är bindande för gåvotagaren. Jag vill vidare uppmärksamma er på att om ni inte vill att bostaden ska betraktas som er sons och hans sambos samboegendom kan ni i gåvobrevet skriva in ett villkor om att egendomen skall vara mottagarens enskilda (se 4 § Sambolagen http://lagen.nu/2003:376). Jordabalken hittar du http://lagen.nu/1970:994
Johanna BergstenRådgivare