FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/12/2007

Förskott å arv?

Vi är tre barn. Våra föräldrar säljer sitt hus till ett av barnen och flyttar. Har de andra två barnen någon rätt att bli utköpta ur egendomen medan föräldrarna fortfarande lever? Tanken var väl att alla tre skulle ha ärvt huset när föräldrarna dör? Nu har föräldrarna flyttat till en annan fastighet. Har barnet som köpte det första huset lika stor rätt att ärva även den nya egendomen tillsammans med de två andra syskonen?

Lawline svarar

Hej! Så länge föräldrarna är i livet har de rätt att förfoga över sin egendom som de vill, utan att ta hänsyn till framtida arvingar. Om föräldrarna däremot har sålt fastigheten mycket billigt till det ena syskonet, så att det kan anses vara en gåva, kan detta komma att avräknas på det syskonets arv i framtiden såsom förskott på arv. Se http://www.lagen.nu/1958:637#K6 i ÄB 6:1 och http://www.lagen.nu/1958:637#K7 i ÄB 7:2. När det gäller gåva till bröstarvinge finns det en presumtion att det utgör förskott å arv om inget annat kan visas (se 6:1 ÄB). Syskonet som köpte huset står kvar som arvinge till framtida kvarlåtenskap, alltså även till den nya fastigheten. Hans/hennes andel i kvarlåtenskapen kan däremot komma att minskas med värdet av den del av den tidigare köpta fastigheten som får anses vara en gåva. Vänligen,
Rådgivare