FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/02/2006

Tolkning av webbserver-avtal

Hej, Jag driver en enskild firma och har en server placerad i ett datacenter. Enligt avtalet är ju jag ansvarig för servern och vad den används till. Min fråga är: Finns det någon möjlighet för mig att genom ett liknande avtal skriva över ansvaret till personer/företag som hyr av mitt företag? Så att jag vid en eventuell tvist kan framhålla avtalet mellan mig och min kund och på så sätt föra över ansvaret till honom. I avtalet står följande: "Avtalet mellan parterna kan ej utsträckas av Kund till ytterligare part." vilket jag tolkar som att jag inte kan binda min kund till samma avtal. Mycket, eller varför inte säga exremt, tacksam för svar då det är avgörande för om jag kommer att gå vidare med detta eller försöka hitta andra inkomstkällor.

Lawline svarar

Hej! Jag delar din åsikt när det gäller villkoret om att avtalet inte kan utsträckas till ytterligare part. Vidare borde du kunna skriva ett avtal med parter som hyr från dig att det är de som ansvarar för materialet som de lägger upp. Däremot innebär det ju inte att huvudleverantören, Crystone i detta fall, håller någon annan än dig ansvarig för avtalsbrott som sker på utrymmet som i deras register innehas av dig. Du kan därmed få stå till svars för vad dina kunder gör i förhållande till Crystone, efter det får du ju dock föra talan mot dina kunder. Något avtalsförhållande mellan dina kunder och Crystone föreligger inte. Ett annat råd kan ju vara att du hör efter med Crystone hur det ligger till och hur de ser på det hela. Det finns säkert andra tjänstleverantörer som kan vara dig behjälplig om Crystone inte vill att du hyr vidare ditt utrymme. Lycka till!
David AnderssonRådgivare