Exekutiv försäljning av fastighet

Hej!

Jag har några frågor om exekutiv auktion på fastighet.

1. Måste en delägare av fastighet vara med och betala förvärdering och andra kostnader i samband med exekutiv försäljning när fastigheten säljs för annan delägares skulder?

2. Räknas reavinstskatten av för gäldenär som får sin fastighet såld via exekutiv auktion?

3. Vem ansvarar för dolda fel efter en exekutiv auktion av fast egendom? Gäldenären eller Kronofogdemyndigheten?

Lawline svarar

1. Kostnader för värdering och andra avgifter som uppkommer när en fastighet säljs exekutivt tas ut ur köpeskillingen när fastigheten säljs. Ifall det inte blir någon försäljning får den som har begärt försäljningen betala kostnaderna till kronofogdemyndigheten.

2. Ifall det blir en eventuell reavinst får den ”gamla” ägaren (gäldenären) betala skatten eftersom ägarrollen står ju kvar, kronofogden tar inte över denna. Jag kan inte hitta något stöd för att reavinstskatten skulle räknas av.

3. Vid exekutiv försäljning är grundregeln att ”fastigheten säljs i det skick den befinner sig i vid auktionstillfället”, se 12 kap 15 § 2 st utsökningsförordningen (1981:981). Köparen har därför ännu större anledning att noggrant undersöka fastigheten vid visningen och läsa beskrivningen och värderingen om denna. Chanserna att framgångsrikt åberopa dolda fel är tämligen små. Dock är det så att det är den förre fastighetsägaren som ansvarar men troligen finns det inte mycket ersättning man kan få från denne gäldenär som utsatts för utmätning eller konkurs. Istället kan köparen ha en möjlighet att få ersättning från kronofogdemyndigheten ifall det går att visa att myndigheten har begått något fel, t.ex. i beskrivningen. Att helt häva köpet efter att auktionen har vunnit laga kraft (efter tre veckor) går endast med resning. Då krävs det dock synnerliga skäl, se 18:20 3 st UB.

Mvh

Anna BergmanRådgivare