FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/01/2008

Klandertalan mot testamente.

Hej! Min mammas kusin avled i början av sommaren i år. Hon var 60 år och förståndshandikappad. Min mamma var god man för henne fram till för ett antal år sedan. Det togs sedan bort, men hon fick lova kusinens mamma att alltid ta hand om henne, hennes ekonomi och allt som rört boende och så vidare (både gruppboende under hela hennes liv och vårdboende i slutet). Detta har hon gjort sedan många år tillbaka. Kusinens mamma avled för 6 år sedan och hennes pappa för många år sedan. Kusinen har en halvsyster (hennes pappas dotter) som inte varit involverad på många år i hennes liv. Hon har inte hjälpt till med något och inte heller hälsat på. Nu när 6 månader har gått har halvsystern bestridit testamentet och stämmer min mamma. Hon säger där att det är min mamma som har påverkat för mycket och att hon har rätt till arvet trots att det finns ett testamente till min mammas förmån. Hon kräver också att min mamma ska betala rättegångskostnaderna trots att det är hon som drar det till rättegång. Kan hon göra så här? Kan hon få rätt att ta del av arvet? Kan vi bli tvungna att betala för hennes rättegångskostnader? Det känns mycket tråkigt för min mamma.

Lawline svarar

Först kan konstateras att förståndshandikapp i sig inte hindrar en person från att förfoga över sin kvarlåtenskap genom testamente. Avgörande är om personen kan anses ha förstått betydelsen av testamentet och upprättat det av egen fri vilja. Ett testamente kan förklaras ogiltigt om det tillkommit under ett otillbörligt utnyttjande av testators oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning. En persons oförstånd eller viljesvaghet kan ha både medfödda som senare uppkomna anledningar. Med oförstånd menas bristande omdömesförmåga angående innebörden av testamentet och med viljesvaghet menas en mottaglighet för påverkan av andra som överskrider det genomsnittliga. Beroende ställning kan vara både av praktisk som av psykisk art. En förståndshandikappad människa kan ofta ha en mer eller mindre bristande omdömesförmåga vad gäller rättshandlingars betydelse som ökad mottaglighet för påverkan av andra människor, och är även ofta på många sätt starkt beroende av ett visst antal människor både för sin praktiska livsföring som psykiskt/ känslomässigt. Ett testamente blir emellertid inte ogiltigt endast för att det kan konstateras att testator befunnit sig i något sorts beroendeförhållande eller under annan påverkan av någon vid testamentets tillkomst. Avgörande är om det rört sig om ett otillbörligt utnyttjande av testators egen mottaglighet för påverkan. Otillbörligt blir det om det kan sägas att det varit annat än testators egen fria vilja som varit avgörande för testamentets upprättande och/eller innehållet i det. En huvudregel för frågan om ogiltighet och tolkning av testamenten är alltid att det är testators egentliga vilja som ska vara bestämmande. Utifrån frågan verkar det som din mors kusin kan ha haft goda skäl att av egen vilja, vilja frånträda den så kallade legala arvsordningen till förmån för din mamma. Det är den som påstår att ett testamente är ogiltigt, alltså kusinens halvsyster, som ska bevisa att förutsättningarna för det, enligt ovan, förelegat. Om testamentet skulle förklaras ogiltigt kan emellertid halvsystern ärva enligt den legala arvsordningen, då hon är din mammas kusins arvinge (tillsammans med eventuella andra syskon eller syskonbarn), i avsaknad av giltigt testamente. En arvinge kan väcka så kallad klandertalan och göra gällande att ett testamente är ogiltigt. En sådan talan ska väckas inom 6 månader från det att testamentet delgavs denne, det vill säga från det att hon fick del av testamentshandlingen i bestyrkt avskrift. Överskrids denna tid förloras rätten till talan. Vad gäller rättegångskostnader är huvudregeln att den förlorande parten i ett mål betalar både sina egna och motpartens kostnader. Man måste emellertid yrka detta, som halvsystern gjort, eller begära det särskilt innan huvudförhandlingen avslutas. Din mamma kan i sin tur yrka att halvsystern ska stå för rättegångskostnaderna. Glöm inte att även yrka ränta på beloppet. Alla hemförsäkringar har någon form av rättsskydd som kan användas för att täcka rättegångskostnader. Om din mamma har en hemförsäkring så ska hon höra efter hos sitt försäkringsbolag vilka villkor som gäller för rättsskyddet och vilka kostnader som täcks. Hon kan även få rådgivning enligt Rättshjälpslagen på upp till två timmar hos en advokatbyrå eller juridisk byrå, vilket innebär att man betalar en fast kostnad som är lägre än den normala. När hon hittat en byrå, ska hon höra efter om de erbjuder rådgivning enligt rättshjälpslagen och komma överens om det i förväg. Saknas rättsskyddsförsäkring som omfattar fallet kan statlig rättshjälp i vissa fall beviljas. Advokatbyrån bör kunna erbjuda hjälp både vad gäller användandet av rättsskyddsförsäkringen som eventuell ansökan om rättshjälp. Lycka till!
Johanna NilssonRådgivare