FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/01/2008

Kattlukt i lägenhet?

Jag har skrivit på ett hyreskontrakt från och med 1 januari. På inflyttningsdagen upptäcker jag att lägenheten luktar kattkiss, då de tidigare hyresgästerna hade 1-2 innekatter. Kan jag begära av min nya hyresvärd att lägenheten skall saneras så att lukten försvinner eller är det något jag får finna mig i? Jag anser att kattlukten inte går att leva med, medan min hyresvärd säger att det inte kommer att åtgärdas. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Reglerna om hyra av lägenhet finns i Jordabalkens 12 kapitel, som du hittar http://lagen.nu/1970:994. En hyresvärd är skyldig att på tillträdesdagen tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen på orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet (9 §). I ditt fall är det avsedda ändamålet att bo i lägenheten. Att man då ska behöva tåla att lägenheten luktar kattkiss till följd av tidigare hyresgäster kan förstås ifrågasättas. Att det skulle vara fråga om en sådan skada som gör att du inte kan bo i lägenheten, enligt 10 §, är det sannolikt inte. Det är snarare en ringare skada av det slag som avses i 11 §. Om din hyresvärd inte vill åtgärda lukten kan du vända dig till Hyresnämnden som fattar beslut i hyrestvister. Hyresnämnden kan då på begäran av dig, ålägga hyresvärden att avhjälpa bristen (s.k. åtgärdsföreläggande). Du kan även ha rätt till en nedsättning av hyran under den period som lukten kvarstår ( 11 § och 16 § 2 st). Observera dock att hyresnämnden gör en bedömning utifrån omständigheterna varför något säkert svar om hur dess beslut kommer att bli inte kan ges här.
Daniel PrawitzRådgivare