FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/01/2008

Ersätter en matbutik skador som skett i dess lokal?

Hej, jag har råkat ut för 2 saker i min matvarubutik :) 1) jag rev sönder min jacka på en kundvagn, kan jag kräva butiken på ersättning för den? 2) kunden som stod före mig i kön tappade en flaska olivolja som stänkte på mig och förstörde mina skor. Kan jag kräva butiken på ersättning?

Lawline svarar

Hej, Allmänt gäller att en skadevållare som handlat oaktsamt är skyldig att ersätta den skada denna oaktsamhet lett till. Beträffande din jacka bör det inte gå att kräva butiken på skadestånd om det inte var så att butiken var oaktsam. Denna oaktsamhet kan exempelvis komma till uttryck genom aktivt handlande av en av butikens anställda, alltså att denne på något sätt knuffade till dig så din jacka gick sönder. Med sättet du i din fråga beskrivit situationen verkar det istället vara så att skadan uppkom genom att du själv var oaktsam, man måste själv väl vårda sina tillhörigheter så ingen skada uppstår på dem. Beträffande skorna verkar det av din beskrivning återigen inte som om butiken på något sätt varit oaktsam, utan då istället kunden som tappade olivoljan som mycket väl kan anses vara skyldig att ersätta dig för din skada. Om du vill läsa skadeståndslagen kan du göra det http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720207.HTM . Med vänlig hälsning
Jens ÅströmRådgivare