FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/05/2006

Offentlig upphandling

Om en värderingsman värderar en maskinpark till 193 000 exkl. moms i en kommun. Kan då kommunen sälja denna maskinpark till en ensklid person/firma utan offentlig upphandling för 87 500 kronor inklusive moms? P-A

Lawline svarar

Kommunen kan sälja maskinparken utan att ta hänsyn till reglerna om offentlig upphandling, då lagen om offentlig upphandling (se http://lagen.nu/1992:1528) inte är tillämplig när kommunen säljer en maskinpark, däremot är den lagen aktuell när kommunen köper en maskinpark. När kommunen säljer en maskinpark måste hänsyn tas till kommunallagen (se http://lagen.nu/1991:900). I ett rättsfall från 1981 (Ab-299/81) så klandras ett beslut från kommunfullmäktige att sälja en fastighet (en f.d. skola) för 50.000kr, fast taxeringsvärdet är 97.000kr. En värderingsman hade uppskattat saluvärdet till 125.000kr. Både länsstyrelsen och regeringsrätten konstaterar att kommunfullmäktiges beslut var korrekt, d.v.s. de lämnar besvären utan bifall. I regeringsrätten är dock är en av fem regeringsråd skiljaktig, vilket innebär att han ej var överens med majoriteten. Han hade uppfattningen att kommunfullmäktiges beslut ej var ok. Huruvida kommunfullmäktige överskridit sin befogenhet i detta fall är svårt att säga. Det beror på vilka skäl kommunen har haft. Förhoppningsvis var detta svar lite hjälp på vägen. Med vänlig hälsning
Mathias EhrhardtRådgivare