FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt08/01/2008

Olovligt frihetsberövande?

Är det olagligt för en busskontrollant att mot ens vilja hålla kvar en på bussen om man inte kan uppvisa biljett? Är detta ett olovligt frihetsberövande? Om det är olagligt att hålla kvar en, vilken kan då påföljden bli för biljettkontrolanten? Mvh

Lawline svarar

Hej Tack för din fråga. Det ges för lite information i frågan för att jag ska kunna ge ett exakt svar men jag kan skriva vad som gäller generellt. Enligt Rättegångsbalken 24:7 får vem som helst i anslutning till ett brott som kan ge fängelse gripa gärningsmannen på platsen. Gärningsmannen ska därefter överlämnas till polisen. Det brott som någon kan ha gjort sig skyldig till i din fråga är bedrägligt beteende, vilket kan ge fängelse i upp till sex månader. Det kan alltså finnas en rätt för en kontrollant att gripa en person under de omständigheter som du nämner i frågan. Straffet för olovligt frihetsberövande är böter till tio års fängelse. För att bedöma huruvida kontrollanterna i din fråga gör sig skyldiga till olovligt frihetsberövande måste jag veta mer. Vänligen.
Fredrik HanssonRådgivare