FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/01/2008

Gemensam handläggning av mål

Jag vill ha hjälp med följande frågor: a) Kan man enligt lag driva två olika krav inför tingsrätten mot samma motpart? b)Om nu inte möjligheten föreligger att driva två krav mot samma motpart, vad skall rätten i så fall göra? Ska rätten föra målen samman eller ska något mål avvisas? Emotser Ert svar kring detta gärna med hänvisning till aktuella lagrum.

Lawline svarar

Hej, denna typ av frågor regleras i rättegångsbalken som Du hittar http://www.lagen.nu/1942:740 . Det är möjligt att driva flera krav mot samma motpart samtidigt så länge kraven inte rör samma sak - man får t.ex. inte framställa ett krav på betalning som är precis detsamma som tidigare framställts. Domstolen skall då avvisa den andra stämningsansökan enligt 13 kap 6 § (denna typ av rättegångshinder kallas litispendens). Om de två kraven inte rör samma sak men ändå har "väsentligen samma grund" så skall målen alltid handläggas i samma rättegång enligt 14 kap 1 § om båda kraven har väckts ungefär samtidigt. Sådan gemensam handläggning kallas kumulation. Med "väsentligen samma grund" menas, något förenklat, att kraven baserar sig på samma avtal eller händelse. Ett exempel är en person som har blivit misshandlad och kräver ersättning av gärningsmannen för kostnader för läkarbesök och för sveda och värk. Detta är egentligen två olika krav men båda stöder sig på samma grund, nämligen misshandeln. Slutligen finns det enligt 14 kap 6 § en möjlighet för domstolen att hantera två framställda krav i samma rättegång även om de inte stöder sig på väsentligen samma grund. Denna bedömning får domstolen göra fritt utifrån om det verkar lämpligt. Här är alltså en skillnad mot mot om kraven stöder sig på väsentligen samma grund, då är domstolen skyldig att hantera målen i samma rättegång. Enligt 14 kap 6 § krävs inte heller att båda kraven har framställts ungefär samtidigt vilket krävs enligt 14 kap 1 §. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare