FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/01/2008

Villkorsändring för arrende

Jag arrenderar en tomt för min sommarstuga, arrendet har löpt sedan 1967 med 25 år, t.o.m. 1986 och därefter förlängts varje 5 år. Allt har fungerat utmärkt med vettiga höjningar av arrendet ända till dåvarande ägare överlät fastigheten på sina söner. Då jag inte hörde något från markägaren, skickade jag ett förslag på arrendekontrakt, baserat på tidigare godkända kontrakt med senaste årsavgiften på 4500 sek vilken har höjts under 5-årsperioderna med acceptabla belopp, från 900 sek 1986 till den aktuella, på ovanstående belopp, detta utan att någon förändring har gjorts i kontrakten, jag har inte funnit anledning att kommentera höjningarna då de varit någorlunda vettiga och utan vetskap om att arrendeavtalet skall skrivas om vid förändringar i villkoren. Då jag istället för att få mitt kontraktsförslag i retur och påskrivet, fick jag ett kontrakt från markägaren som var både undermåligt juridiskt med bl.a. en cirka areal i stället för som tidigare konkreta tomtgränser. Beträffande avgiften är det i min mening oförskämt. Arrendeavgiften var höjd med 100 % till 9000 sek. Hur hanterar jag detta för att lösa problemet, som uppstod vid sönernas inträde på arenan, med dessa ständiga höjningar av arrendeavgiften. Vilka rättigheter har jag i detta fall, stugan har funnits på samma plats sedan 1938. Mvh

Lawline svarar

Det är inte möjligt att ge ett exakt svar på hur ditt arrende kommer att se ut i framtiden. Dels för att jag saknar vissa detaljer och dels för att jag inte har någon kunskap om vad som kan tänkas utgöra ett skäligt arrende just det här området. Det finns ett par aspekter jag vill belysa som förhoppningsvis hjälper dig med problemet. Giltighet och uppsägning Minsta tillåtna avtalstid för bostadsarrende är fem år och minsta tillåtna förlängning av ett arrendeavtal är också det fem år. Avtalet måste, trots att det är tidsbegränsat, sägas upp för att inte automatiskt fortsätta gälla i ytterligare fem år. Uppsägning ska ske senast ett år innan arrendets utgång. Uppsägningen ska vara skriftlig och otvetydig. Eftersom markägaren avser fortsätta att arrendera ut marken bör uppsägningen vara formulerad som ”uppsägning för villkorsändring”. Har markägaren slarvat med detta anses arrendet förlängt på oförändrade villkor i ytterligare fem år. Markägaren saknar i så fall rätt att över huvud taget höja arrendet. De nya villkoren Jag antar nu att korrekt uppsägning för villkorsändring har skett. Om ni inte kommer överens om den nya årsavgiften ska den bestämmas till ett skäligt belopp. Det är inte höjningen i sig som ska bedömas utan det nya arrendet. Om det förra arrendet var lågt kan en höjning med 100 % vara skälig. Det kan också i undantagsfall vara så att skäligt arrende innebär en sänkning. När ni inte kan komma överens är det markägarens ansvar att lämna tvisten till arrendenämnden då det är han som önskar en villkorsändring. Gör han inte det senast två månader innan arrendeperiodens slut förlängs avtalet på oförändrade villkor i fem år. När det gäller övriga villkorsändringar kommer arrendenämnden inte acceptera ändringar vars enda verkan tycks vara större otydlighet. Oavsett utgången i frågan om årsavgiftens storlek så kan markägaren inte höja avgiften igen på fem år. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare