FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/01/2008

Interimistisk kvarstad

Mitt företag har stämt två personer ur dess förra styrelse (20 milj). De vill förlikas men säger att de inte har pengar, vilket är fel i dagsläget. De har tagit tillgångar från bolaget på över 20 milj samt äger idag fast egendom för nästan motsvarande belopp. De har sålt av under den senaste tiden betydande tillgångar. Huvudförhandling är om en månad. Hur kan jag göra för att de inte gör sig barskrapade till domen faller?

Lawline svarar

Hej! Genom att yrka om kvarstad eller interimistisk kvarstad kan man förhindra att svarandena avyttrar sin egendom i syfte att undanhålla den från utmätning vid verkställande av dom. Kvarstad regleras i 15 kap. rättegångsbalken. Av 1 § framgår att man måste visa ”sannolika skäl att man har en fordran som är eller kan antas bli föremål för rättegång eller prövning i annan liknande ordning”. ”Sannolika skäl” är uttryck för ett lågt beviskrav. I praktiken innebär formuleringen att ska man visa att man kommer att vinna målet. Utöver detta ska det finnas risk att motparten, genom att t.ex. skaffa undan egendom, försöker undandra sig att betala skulden. Exakt vad som krävs för att det ska föreligga sådan risk i lagens mening är inte helt klart. Det ska i vart fall vara fråga om klandervärt beteende från motparten. Om det är ”fara i dröjsmål” kan rätten bevilja interimistisk kvarstad enligt 5 § 3 st. Det innebär att man beslutar om kvarstad innan motparten har beretts tillfälle att yttra sig. För att det ska ska vara fara i dröjsmål ska det kunna ”befaras att kommunicering av ansökan om säkerhetsåtgärd blir en utlösande faktor för svaranden att omedelbart planlägga och genomföra ett sabotage eller att tidigarelägga en redan planerad sabotageåtgärd” (NJA 2005 s 29). En faktor som kan tala för att fara i dröjsmål är för handen är att svaranden har egendom som snabbt och enkelt kan säljas. Det du bör göra i denna situation är att yrka om interimistisk kvarstad. I yrkandet måste du framföra starka argument för att samtliga ovan nämnda rekvisit är uppfyllda. Enligt 6 § måste du även kunna ställa säkerhet för eventuell skada som kan tillfogas motparten om ditt yrkande bifalls. Lagtexten finner du http://lagen.nu/1942:740#k15 . Hoppas detta är till hjälp. Med vänlig hälsning
Filip SkoglundRådgivare