FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt13/01/2008

Påföljd vid bedrägeri 70.000 kronor

Min dotter har blivit utsatt för bedrägeri via internet. En tidigare pojkvän har stulit hennes internetdosa och lyckats lura till sig koden, sålt hennes fondpengar, överfört till i första hand hennes eget konto och därifrån till sitt eget konto – detta framgår av kontoutdrag både hos min dotter liksom mottagande pojkväns konto, polisanmält och process nu inledd. Husrannsakan gjord. Det handlar om ca 70 000 kronor, vilken straffpåföljd kan påräknas?

Lawline svarar

Hej! Brottet bedrägeri regleras i 9 kapitlet 1 § Brottsbalken (BrB), se http://www.lagen.nu/1962:700 . Det är andra stycket i § som är aktuellt i frågan, det vill säga att expojkvännen har påverkat resultatet av en automatisk informationsbehandling (behandling genom dator) så att det innebär vinning för honom och skada för din dotter. Straffskalan är fängelse i högst två år. För grovt bedrägeri är straffskalan istället sex månader till sex års fängelse, se 9 kapitlet 3 § BrB. För att bedöma om en handling ska bedömas som grovt bedrägeri eller bedrägeri av normalgraden har man i lagtexten angett att det i bedömningen ska beaktas om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende, använt förfalskning, vilseledande bokföring eller om gärningen varit av särskilt allvarlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. När det ska avgöras om bedrägeriet är grovt eller inte ska alltså en helhetsbedömning göras med beaktande av ovanstående omständigheter. Ofta är värdet avgörande och i rättspraxis brukar gränsen ligga vid 200 000 kronor. Det är alltså troligt att det i ert fall rör sig om brott av normalgraden. Om åklagaren enligt rätten lyckas bevisa brottslig handling hos expojkvännen sker en påföljdsbestämning. Jag har förstås inte tillräcklig information för att göra en korrekt bedömning av fallet, men kan försöka ge någon sorts uppfattning om hur påföljden kan bli. Till att börja med bedöms vilket straffvärde själva handlingen kan anses ha, se 29 kapitlet 1–3 §§ BrB. Här kommer förmodligen framför allt skadan, det vill säga 70 000 kronor att beaktas. Det verkar i vart fall inte som att någon förmildrande omständighet är för handen, se 29 kapitlet 3 §. Ett straffvärde för handlingen skulle kunna tänkas bedömas till mellan en och sex månaders fängelse. Efter straffvärdesbedömningen görs ett påföljdsval, se 30 kapitlet 4 § BrB. Här bedöms om expojkvännen döms till fängelse eller villkorlig dom/skyddstillsyn. Ett straffvärde över ett år eller om han tidigare begått brott talar då för fängelse. Läs om skäl mot fängelse i 29 kapitlet 5 §, 30 kapitlet 7 § 1 stycket och 9 § BrB. Om expojkvännen var 15 till 17 år vid brottet krävs synnerliga, det vill säga väldigt starka skäl, och 18 till 20 år krävs särskilda, det vill säga starka skäl, se 30 kapitlet 5 § BrB. Utgångspunkten är i påföljdsbedömningen att fängelse är en skadlig miljö, särskilt för ungdomar, varför det krävs ganska mycket för att rätten ska döma till det. Slutligen görs en så kallad straffmätning. Man utgår då från det konkreta straffvärdet och då kan till exempel återfall ge längre straff, om man inte redan beräknat det tidigare i bedömningen. Samhällstjänst kan vara aktuellt om den tilltalade samtycker. Om expojkvännen var under 21 år vid brottet förkortas straffet beroende på ålder, 29 kapitlet 7 § BrB. Bedömningen av påföljd för brottet beror alltså i hög grad på om expojkvännen var under 21 år vid tiden för brottet. Det ganska stora beloppet, 70 000 kronor, talar för ett strängare straff, men beror alltså även på t.ex. risken för fortsatt brottslighet. Utan att känna till omständigheterna i övrigt skulle jag anse det inte helt otroligt med en villkorlig dom eller ett kortare fängelsestraff, en till sex månader. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare