FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt16/01/2008

Lagval vid bodelning utomlands

Hej, ska skilja oss nu och undrar: vi gifte oss i Sverige 1982, första bostad var i Schweiz. Bor sedan 1996 i Belgien. Hur kan jag vara säker på att lagen 1990:272 ska tillämpas i vårt fall? Mvh

Lawline svarar

Hej, Lagen (1990:272) om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden ska tillämpas eftersom det finns en anknytning till främmande stat, se 1 § första stycket. I ert fall tillämpas belgisk rätt på bodelningen, vilket framgår av 4 § andra stycket. Det gäller dock inte om ni själva har valt annan tillämplig lag i avtal, se 3 §. Lagen finns http://lagen.nu/1990:272 Vänliga hälsningar,
Carl Johan FahlanderRådgivare