FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/01/2008

Hindersprövning

Hur fungerar det om man vill gifta sig men ej är folkbokförd på samma adress och inte har möjlighet att ändra adress?

Lawline svarar

Hej Den lag som är aktuell för din fråga är äktenskapsbalken som du hittar http://www.lagen.nu/1987:230 . I dess 2 kapitel regleras vad som kallas för äktenskapshinder. Där anges som hinder för att äktenskap skall få ingås att någon eller båda parterna är omyndiga och ej har erhållit särskilt tillstånd, att parterna är nära släkt eller redan gifta eller har registrerat partnerskap med någon annan. Enligt 3 kapitlet skall innan äktenskap ingås en prövning av om det finns något hinder mot äktenskapet ske. Denna hindersprövning görs av Skatteverket efter gemensam begäran av kvinnan och mannen som avser att gifta sig (begäran kan även göras hos Försäkringskassan). Inte någonstans i lagen uppställs krav på att äkta makar skall vara folkbokförda på samma plats eller leva ihop, detta utgör således inte en omständighet som kan åberopas för att förhindra ett äktenskap. Vänligen
Rådgivare