FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/01/2008

Testamentes funktion beträffande enskild egendom

Jag vill skriva ett testamente där min kvarlåtenskap är mina barns enskilda egendom. Vad händer om mina barn dör, tillfaller den enskilda egendomen maken/makan och barnbarnen. Jag skulle vilja att den tillföll enbart barnbarnen, måste det stå i testamentet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Enligt 3 kap. 1 § 2 st. Ärvdabalken (ÄB) har den efterlevande maken alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken få egendom till ett värde som uppgår till fyra basbelopp, oavsett om kvarlåtenskapen består av enskild egendomen eller ej. Ett basbelopp motsvarar ungefär 36 400 kr. Denna regel går inte att kringgå genom testamente. I normala fall har även den efterlevande maken rätt att få fri förfoganderätt till övrig egendom efter den avlidne men denna regel kan avtalas bort. För att undvika att dina barns respektive ska få fri förfoganderätt till deras enskilda egendom om deras make/maka överlever dem bör du, precis som du antyder i frågan, i testamentet klargöra att egendomen ej ska kunna förfogas över av barnens respektive utan att kvarlåtenskapen istället ska tillfalla dina barnbarn. Med vänlig hälsning
Erik AnnerstedtRådgivare