FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/01/2008

Andrahandsuthyrning

Hej! Jag undrar om det finns några regler kring hur länge man får hyra ut i andra hand? Har hört rykten om ett år, men kan inte hitta någon info om det... Jag hyr en lägenhet i 2:a hand som jag har haft i ett år nu, med stundande förlängning på ytterligare ett år. Mitt problem är att personen jag hyr av inte är så intresserad av att informera hyresvärden om förlängningen av kontraktet, vilket jag tycker är dåligt. Jag vill gärna kunna kontakta värden direkt om det är något fel och framför allt ha kvar möjligheten att finna någon annan bostad genom dem när det blir aktuellt.

Lawline svarar

Hej! Reglerna om uthyrning i andra hand hittar du i Jordabalken 12:39-40 §§, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12P39 . Den som har förstahandskontraktet måste ha tillstånd från hyresvärden för att få hyra ut i andra hand, om hyresvärden inte lämnar sådant tillstånd kan hyresnämnden göra det om man har "beaktansvärda skäl" för uthyrning. Exempel på det är tillfälligt arbete eller studier på annan ort, eller provboende med sambo till exempel. Tillståndet lämnas på viss tid och måste sedan förlängas, men ju längre andrahandsuthyrningen pågår desto starkare skäl krävs. Med andra ord kan du inte göra så mycket om personen du hyr av inte har tillstånd att hyra ut till dig, antingen flytta eller acceptera ett olagligt andrahandskontrakt. Förstahandskontraktsinnehavaren riskerar dock uppsägning om denne hyr ut i andra hand utan tillstånd. Mvh
Miranda BergRådgivare