Uppgft om att minderårig röker

Vilka rättigheter har lärare/rektor på en gymnasiefriskola att anmäla rökning utanför skolans område till föräldrar om man är minderårig?

Lawline svarar

Hej,

En lärare eller rektor har samma rätt som vem som helst annan att föra vidare en uppgift om rökning. Att någon röker är inte en uppgift av sådant känsligt slag att den kan skyddas från att föras vidare.

Vänliga hälsningar

Johanna NilssonRådgivare