FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2006

Tillvägagångssätt vid anhörigs dödsfall

Hej, Min farbror har precis avlidit, och jag är närmast anhörig av ett fåtal släktingar. Vad bör jag egentligen göra nu? Måste en jurist anlitas för bouppteckning eller kan dödsbodelägarna själva ordna detta om alla av oss är överens om allt och kollar upp vad som bör ingå alt. visar upp för en jurist i efterhand? Vilka kan vara s.k. sakkunniga personer (gode män) som ska göra bouppteckningen och måste man ha sådana? Kan övriga dödsbodelägare lämna fullmakt till en utav oss för att denne ska ha rätt att företräda oss alla? Vad jag har förstått så är dödsbodelägarna: efterlevande make/sambo, arvingar och universella testamentestagare, stämmer det? Vad innebär det att "provisoriskt ta hand om egendomen" efter dödsfallet? Vart ska bouppteckningen skickas / registreras sedan? Ska man alltså efter bouppteckningen även göra ett arvskifte och bör en jurist göra detta eller kan dödsbodelägarna göra detta om de är överens? Vad jag har förstått så är arvskifte bara som ett skriftligt avtal som skrivs under av dödsbodelägarna? Ska detta anmälas någonstans?

Lawline svarar

Du verkar ha bra kunskap om detta ämne själv. Först skulle jag vilja rekommendera dig att gå in på skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se. Där finns det en mycket bra broschyr som beskriver de mesta som ska göras. Där finns också bouppteckningsblanketter. Om det är ett mindre dödsbo och dödsbodelägarna är överens behöver oftast inte någon jurist anlitas. Gode männen ska vara kunniga och trovärdiga och får inte vara dödsbodelägare, efterarvinge eller ombud för någon av dessa. Det måste alltid vara två gode män eller förrättningsmän som förrättar bouppteckningen och intygar att boet har värderats på rätt sätt. Övriga dödsbodelägare kan lämna fullmakt till en dödsbodelägare att företräda dem. Förutom de dödsbodelägare som du nämnde kan även arvingar efter tidigare avliden make vara dödsbodelägare. Dödsbodelägarna ska se till så att dödsboets räkningar betalas. Bouppteckningen ska skickas in till skatteverket för registrering. Ett arvskifte bör göras för att det är först då egendomen förs över till arvinge. Arvskiftet är en privat handling som dödsbodelägarna kan upprätta själva om de är överens och det är ett mindre dödsbo annars bör jurist anlitas. Ett arvskifte behöver inte registreras men det är arvskiftet som används som fångeshandling och är nödvändig när tillgångar ska föras över till dödsbodelägarna. Görs inget arvskifte kvarstår dödsboet som juridisk person.
Michael WittingRådgivare