FrågaÖVRIGTPUL/GDPR20/01/2008

Att publicera bild av en person i tidning

Om en tidning gör en artikel om t.ex. bilhandlare och jag plåtas när jag kommer in i lokalen, får tidningen använda bilden av mig när jag inte vill detta? Gäller i så fall inte integritetslagen?

Lawline svarar

Hej!

Till att börja med kan sägas att de lagar som är av störst intresse för besvarandet av din fråga är Personuppgiftslagen (PUL) (http://lagen.nu/1998:204 ), Tryckfrihetsförordningen (TF) (http://www.lagen.nu/1949:105 ) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) (http://www.lagen.nu/1991:1469 ).

Troligtvis är publiceringen av bilderna inte att betrakta såsom ett led i tidningens marknadsföring varför lag om namn om och bild i reklam (http://www.lagen.nu/1978:800 ) inte torde bli tillämplig, men denna lag kan vara av visst intresse.

Tanken med PUL är att skydda människor mot att deras integritet kränks genom behandling av deras personuppgifter. Med personuppgift innebär all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en person som är i livet. Den bild som du framställs på skall således omfattas av det skydd som PUL ger. Frågan är om bilden skildrar dig på ett kränkande sätt. Framställs du inte på ett kränkande sätt så kan publiceringen inte angripas med hjälp av reglerna i PUL.

PULs regler skall även ställas mot den rätt som TF och YGL ger varje svensk medborgare att i tal och skrift framföra sina åsikter utan hinder från myndigheter eller andra allmänna organ. Med detta inte sagt att det står var och en fritt att kränka den personliga integriteten, men att det är en balansgång mellan vad som är fritt att trycka i skrift och vad som kränker den personliga integriteten.

Utifrån de uppgifter som du ger i frågan tror jag det är svårt att stoppa publiceringen av bilderna med stöd av PULs regler.

Jag skulle även kort vilja uppmärksamma dig på det fall då bilden på något sätt, utan ditt samtycke, används i någon form av marknadsföring och därmed bryter mot reglerna i lag om namn och bild i reklam. Att bara publicera bilden i samband med en viss artikel gör inte att lagen om namn och bild i reklam blir tillämplig, men om bilden exempelvis även avbildas på tidningens förstasidan och får en framträdande exponering vid försäljning så är det möjligt att bilden kan betraktas som ett led i marknadsföring. Detta torde dock vara att ses som en ganska svag juridisk argumentation då det inte är en tydlig form av marknadsföring, men jag vill göra dig uppmärksam på att det går att angripa problemet med lagen om namn och bild i reklam som utgångspunkt.

Med vänliga hälsningar,

Mikael KarlssonRådgivare