FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/01/2008

kapitalvinstbeskattning

Vi äger hus tillsammans och delar nu på oss är gifta och skall så förbli men bo åtskilda , mannen skall bo kvar och nu undrar vi om personen som bor kvar också skall betala reavinsten vid ev försäljning ? Fastigheten är inte i skick idag så vi har värderat den enl skicket idag . hustrun köper en bostadsrätt istället.

Lawline svarar

Hej! Vid en eventuell försäljning av huset så beskattas var och en av er två för den del ni äger. Äger ni 50% var så beskattas ni för 50% var av den uppkomna kapitalvinsten vid en försäljning. Vem som bor kvar huset spelar alltså ingen som helst roll för beskattningen. Om du inte längre vill ha en del i fastigheten kan du och din man kanske komma överens om att han köper ut din andel så att han äger hela huset och du får ut pengar till att sätt in i bostadsrätten. Med vänlig hälsning
Rådgivare