FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2008

Ogiltig skiljedom?

Jag har med stöd av lag 1999:116 om skiljeförfarande § 34 punkt 1,2,5 och 6 (klandertalan) tidigare ansökt om upphävning av meddelad skiljedom. Hovrätten har efter handläggning inte upphävt domen med stöd av § 34 LSF. Det jag vill höra med er om nu, är om det är möjligt att angripa skiljedomen på nytt, men nu genom en ogiltighetsgrund med stöd av § 33 LSF?

Lawline svarar

Hej, Den stora skillnaden mellan 33 § och 34 § i lagen om skiljeförfarande är att om något av det som anges i 33 § är uppfyllt så är domen automatiskt ogiltig, d.v.s. även om ingen av parterna klagar på domen. För att en dom skall upphävas enligt någon av punkterna i 34 § så krävs det att någon av parterna klandrar domen, vilket Du redan har gjort utan att nå framgång. Den möjlighet som finns kvar för Dig är alltså att väcka en s.k. negativ fastställelsetalan där du yrkar att rätten skall slå fast att domen är ogiltig enligt 33 §. Tänk dock på att kraven i 33 § punkt 1-3 bara omfattar ganska speciella fall, nämligen: 1. att frågan inte får avgöras av skiljenämnd (exempelvis vårdnadsmål) 2. skiljedomen på ett tydligt sätt strider mot lag, t.ex. att den baserar sig på ett avtal om mutor eller illegalt spel 3. formkraven (en skriftlig dom som är undertecknad enligt kraven i 31 §) Vänliga hälsningar,
Jonas ÖjelidRådgivare