FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt21/02/2006

Obligatoriskt urinprov i undervisningen

Hej! Vi ska ha en laboration i skolan (universitetet) där vi ska ta urinprov 6 gånger under 2,5 timmar. Det känner jag inte för att göra, och tror inte att det är möjligt heller att hinna med så många gånger på så kort tid. Laborationen är obligatorisk, och om vi inte får godkänt på den så får vi inte godkänt på kursen. Har skolan rätt att kräva urinprov vid en laboration? (jag har inte frågat läraren än om man kan slippa)

Lawline svarar

I regeringsformen finns ett skydd mot påtvingat kroppsligt angrepp (RF 2:6). Enligt förarbetena räknas kirurgiska operationer, kastrering m.m. som kroppsligt ingrepp men också läkarundersökningar, blodprov och fingeravtryck. Dock räknas inte urinprov dit. Även om momentet i detta fall är obligatoriskt torde det inte vara olagligt att “kräva” urinprov men dock kontroversiellt.
Christina WeilanderRådgivare