FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/06/2008

Samäganderätt av hus?

När min farmor dog så ärvde min pappa med sina 2 brödrar och 1 syster huset. Både min pappa och ena brorn och syster vill sälja huset till mig. Den andra brorn vill att huset ska gå till högstbjudande på marknaden. Det finns nu dela åsikter hur detta ska gå till. De är 3 mot 1 på att sälja huset till mig, men en som vägrar. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! Det gemensamma ägandet av huset regleras av Samäganderättslagen (1904:48), som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1. Ingen delägare får förfoga över egendomen utan samtliga delägares samtycke enligt 2 §. Detta innebär alltså att de tre syskonen som vill sälja huset till dig inte kan "köra över" den brodern som vill att huset ska säljas till högstbjudande. Om syskonen inte kan komma överens om hur en eventuell försäljning ska gå till så har var och en av delägarna möjlighet enligt 6 § att hos rätten ansöka om att egendomen ska försäljas på offentlig auktion. Den trilskande brodern kan alltså kräva detta och uppskov med en sådan försäljning meddelas bara om någon av de andra delägarna kan uppvisa synnerliga skäl mot att en försäljning sker. Det är ett högt krav och bl.a. kan vissa speciella sociala förhållanden föranleda uppskov med försäljning. Detta torde dock inte vara fallet för er och om ni inte kan lösa situationen genom samtal riskerar ni alltså att huset säljs till högstbjudande. Med vänlig hälsning
Daniel PrawitzRådgivare