FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/01/2008

Fastställelsetalan

Hej!! Skulle behöva hjälp med denna uppgift: ”MC-ettan”, hävdar att de har avtalat med Benny att denne skall förvara fem motorcyklar i sitt garage under vintern, eftersom de inte får plats i MC-ettans källare pga. ombyggnad. När det är dags flytta motorcyklarna hävdar Benny att något sådant avtal aldrig slutits. MC-ettan vill nu att domstolen skall pröva om det föreligger ett avtal eller ej. Din vän undrar om man kan vända sig till domstolen med en sådan begäran och vad för slags talan är det i så fall fråga om?

Lawline svarar

Hej, när man vill att domstolen skall avgöra om ett visst rättsförhållande (t.ex. ett avtal) finns mellan parterna eller inte så kallas detta för en fastställelsetalan. Regeln finns i rättegångsbalken 13 kap 2 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1942:740#K13P2 . MC-ettan kan alltså vända sig till domstolen med en fastställelsetalan och begära att domstolen avgör om avtalet är giltigt eller inte. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare