FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/02/2008

Vem får kalla sig advokat?

Hej!

Kanske inte juridisk fråga men jag undrar ändå...

Vad är det för skillnad mellan en jurist och en advokat? Har de samma utbildning? Är det bättre att anlita en adovkat än en jurist? vad krävs för att bli advokat? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

För att få kalla sig advokat måste man vara medlem av advokatsamfundet. Vem som helst får kalla sig jurist. Vad som krävs för att bli advokat och vad som är skillnaden mellan en advokat och en jurist finns besvarat på advokatsamfundets hemsida, som du finner http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage.aspx?id=4495.

På din fråga om det är bättre att anlita en advokat eller en jurist, kan jag bara säga att det viktiga är att den person som du ber om råd är kompetent inom det område som du behöver hjälp.

Vänligen

Fredrik HanssonRådgivare