FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/01/2008

Kapitalvinstskatt år 2008

Hej! Säljer min bostadsrätt och köper en annan nu år 2008. Den jag säljer köpte jag för 250.000 för 11 år sedan och säljer den för 1.000.000 kronor, köper en för 610.000 kronor istället. Jag är inte alls insatt i hur jag reavinstbeskattar detta och blir oerhört tacksam för svar från er. Har gjort en del reparationer. Kommer också att köpa ny spis o tvättmaskin för cirka 10.000 att sätta in i den jag ska sälja. Är dessa vitvaror avdragsgilla på något vis? Har en hel del färg och tapeter som jag köpt också under åren då jag målat och tapetserat själv i lägenheten som jag nu säljer. Vad gäller? Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej Vid en försäljning så skattar man på en eventuell kapitalvinstskatt. Det är mellanskillnaden mellan ersättningen (minus eventuellt mäklararvode) man får vid försäljningen och bostadsrättens omkostnadsbelopp. Den blir i ditt fall i stora drag 1 000 000-250 000= 750 000kr. Men till omkostnadsbeloppet så får man lägga till utgifter för ny-, till- och ombyggnader, och dessutom förbättringsutgifter som man har haft under något av de fem föregående beskattningsåren. Förbättringsutgifterna skall dock för varje år överstiga minst 5000kr för att man skall få räkna med dem. Exempel på sådana utgifter är tapetsering, nymålning och byte av byggnadstillbehör, om de håller sig inom tidsgränsen. Detta kommer att leda till att kapitalvinsten kommer att minska och man kan på så vis säga att utgifterna blir avdragsgilla. Utav kapitalvinsten utgör 22 % den skatt som skall erläggas. Vid försäljning av sin permanentbostad så kan man få uppskov med den kapitalvinst som annars skall beskattas. Vad jag förstår av din fråga så både säljer och köper du under år 2008. Uppskovsbeloppet framräknas genom att kapitalvinsten minskas med mellanskillnaden mellan ersättningen för ursprungsbostaden och priset för ersättningsbostaden. Detta blir alltså ungefär (utan att räkna in dina förbättringsutgifter osv.) 750 000- (1 000 000-610 000)= 360 000kr. Skulle du yrka på uppskov så skulle 22 % av 390 000kr gå till beskattning året för avyttringen medan du skulle få uppskov med 360 000kr. I detta läget måste du dock tänka på att uppskovsbeloppet nu från och med år 2008 kommer att räntebeläggas. Du kommer i så fall att behöva betala en årlig ränteavgift. Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Med vänliga hälsningar
Therese JanssonRådgivare