FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt18/01/2008

Delgivning av misstanke och information om anmälan

Hej! Jag var inblandad i en händelse för ca 12 månader sedan, jag blev anmäld för våld mot tjänsteman. Samtidigt gjorde jag en motanmälan gällande misshandel och ofredande. Jag har inte fått någon upplysning om att jag har fått en anmälan emot mig eller ens blivit delgiven misstanke om brott. Det enda jag fått är en bekräftelse på att min anmälan har blivit registrerad. Min fråga är: hur lång tid kan det gå innan fallen/brotten preskriberas? Skall inte en förundersökning inledas så fort som möjligt?

Lawline svarar

Hej! Det är förstås önskvärt att förundersökning inleds så fort som möjligt men det är först när förundersökningen kommit så långt att någon är skäligen misstänkt för brottet, som denne måste delgivas misstanken (se Rättegångsbalken 23:18 http://www.lagen.nu/1942:740#K23P18 ). När det gäller din egen anmälan har du rätt att få information från polisen om handläggningen av ärendet. Så länge brotten inte preskiberats kan åklagaren fortfarande väcka åtal. Preskriptionstiden för våld mot tjänsteman är tio år, för misshandel av normalgraden fem år och för ofredande två år (Brottsbalken 35:1 samt 3:5, 4:7, 17:1). Mvh
Miranda BergRådgivare