FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/01/2008

Bodelning 1,5 år efter samboförhållande upphört

Hej! Min sambo och jag separerade vintern 2005/2006 och jag flyttade ifrån honom i juli 2006. Det har aldrig skett någon riktig bostadsdelning utan jag tog bara mina egna möbler med mig när jag flyttade. Eftersom jag är tysk och kände inte till de svenska lagen kom jag först nu på att jag hade haft rätt till hälften av allt som vi köpte tillsammans inklusive hälften av pengarna som fanns på de gemensama konton. Finns det någon möjlighet att rätta till det nu i efterhands?

Lawline svarar

Hej! Den lag som regler egendom i ett samboförhållande är sambolagen och denna lkag finner du (http://lagen.nu/2003:376). Enligt 8 § sambolagen skall då ett samboförhållande sambornas gemensamma bohag och bostad delas genom bodelning. Detta görs efter begäran av någon av samborna och en sådan begäran skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphört. Notera att sambor inte med stöd av sambolagens regler fördelar finansiella medel i en eventuell bodelning, endast gemensamt bohag och bostad skall fördelas. I ert fall torde det med stöd av sambolagens regler ej vara möjligt att få till stånd en bodelning, då det var över ett år sedan samboförhållandet upphörde. Med vänliga hälsningar,
Mikael KarlssonRådgivare