FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/01/2008

Är avkastning av gåva även det gåva?

Om jag lånar pengar räntefritt av en släkting, bildar ett AB. med 2 andra, säljer detta AB med vinst och betalar tillbaka lånet, har jag då, juridiskt sett, fått dessa pengar som vinsten utgör, gratis, d.v.s. utan att ha betalat for dem? m.v.h.

Lawline svarar

Hej! Du har inte fått dessa pengar, det är helt enkelt ingen som givit dem till dig. De är att anse som avkastning och inte gåva. Jag utgår från att din fråga bottnar i skattespörsmålet. Vinsten kommer beskattas i första hand i inkomstslaget kapital med 25 % (25% då bolaget förmodligen är onoterat). Företaget är emellertid ett fåmansaktiebolag, och om du själv varit verksam i det kan det hända att du får ta upp en del av vinsten i inkomstslaget tjänst. Detta vill du undvika. För mer information klicka http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/292.4.39f16f103821c58f680007349.html MVH
Jon ÖstremRådgivare