FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/01/2008

Ändring av äldre dom?

Jag har ett domslut från tingsrätten 1995 där jag är förpliktig att betala ett visst belopp tills vart och ett av mina döttrar fyller 18 år. Kan försäkringskassan anulera detta domslut? Är det inte tingsrätten som skall ändra domslut?

Lawline svarar

Hej! Försäkringskassan kan inte annullera domslut. Inte heller tingsrätten har någon möjlighet att ändra ett tidigare domslut. Detta beror på att domen medför så kallad rättskraft som förhindrar en ändring, se 17 kap. 11 § rättegångsbalken (1942:740). Hovrätten kan dock under mycket speciella omständigheter bevilja resning och ogiltigförklara (undanröja) den tidigare domen. Om detta kan Du läsa om i 58:e kapitlet rättegångsbalken. Jag måste dock understryka att det är mycket svårt att få resning, det krävs i princip klarhet i att nya bevis ska leda till en annan utgång eller att domstolen gjort grova rättegångsfel. rättegångsbalken hittar Du http://lagen.nu/1942:740#K58 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare