FrågaSKATTERÄTTÖvrigt20/01/2008

Anskaffningsvärde vid arv

Hej! Jag har ärvt mitt sommarhus från min mor, 1998. Nu har jag sålt detta hus, dec 2007. Frågan är skall jag som inköpspris för torpet ange mors inköpspris eller det värde som angetts i tetamentet. Detta är viktigt för mig, då skillnaden är stor och viktig vid upprättande av deklarationen för detta år, 2008. Med tack på förhand. Per

Lawline svarar

Hej! Vid arv så tillämpas en princip som kallas för kontinuitetsprincipen. Den säger att om en tillgång förvärvas genom arv så inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation. Detta innebär bland annat att du övertar din mors inköpspris för fastigheten. Det är således detta belopp som du skall använda dig av i din deklaration. Hoppas du är nöjd med svaret.
Therese JanssonRådgivare