FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/03/2008

Ta tillbaka anmälan om brott

Jag och en kompis kusin var galet berusade och började slåss. Han började bråket fysiskt. Jag fick tag i en golfklubba och sopade till honom så att han ramlade in i ett bord. jag höll längst upp och längst ner på klubban och tryckte ivägen honom. När han anmälde mig dagen efter sa han bara att jag slog honom med en golfklubba. nu är vi vänner och han ville ta tillbaka anmälan men fick inte det för polisen ansåg att det var för grovt. Kan vi på något sätt klara oss undan utan att någon får ett straff? Hur går det om båda vägrar vittna?

Lawline svarar

Har klubban inte använts för att slå utan endast att knuffa bör ert slagsmål inte betraktas som mer än misshandel eller ringa misshandel beroende av om slag utdelades osv. Oavsett ligger brottet under allmänt åtal och målsägande kan därför inte dra tillbaka sitt åtal utan det är upp till åklagaren. Vad gäller vägran att vittna är detta sannolikt inte en bra idé. Att under ed ljuga eller utelämna viktiga delar kan bli att betrakta som mened enligt 15 kap 1 § brottsbalken. Detta är ett brott som i värsta fall kan ge upp till åtta års fängelse. Det finns en bestämmelse i 36 kap 6 § rättegångsbalken som kan ge ett vittne rätt att vägra yttra sig. Detta är fallet om röjandet av sådan omständighet skulle avslöja att vittnet, eller en nära släkting till vittnet, skulle ha begått en brottslig handling. Detta kan dock inte åberopas utan grund. Domstolen gör en bedömning av hur trovärdig de anser att vittnets invändning är. Om domstolen gör bedömningen att vittnet trots denna invändning måste vittna kan han endast undgå mened genom att vägra att avlägga ed eller helt vägra att vittna. Är detta fallet har domstolen rätt att använda vissa påtryckningsmedel. I första hand kommer de att använda sig av vite. Detta innebär att om vittnet inte vittnar kommer han att få betala en summa pengar. Om detta inte har någon effekt kan de istället häkta vittnet. Den längsta tillåtna tiden för häktning är tre månader. Med vänlig hälsning
Simon CarlssonRådgivare