FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/03/2008

Kan skifteslikvid räknas till ingångsvärdet?

Vid arvskifte av fastighet betalade vi ut en skifteslikvid för att lösa ut övr. arvingar. Kan denna likvid räknas som ingångsvärde när vi nu planerar att sälja huset?

Lawline svarar

Hej! Nej, skifteslikviden kan ej räknas till ingångsvärdet nu när Ni skall sälja huset. Huset anses ärvt i sin helhet, och vid arv inträder arvtagaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation ( se http://www.lagen.nu/1999:1229#R776 ). Det ingångsvärde som den tidigare ägaren hade kommer således att räknas som Ert ingångsvärde, tillsammans med förbättringsutgifter etc. På Skatteverkets hemsida finns följande information: "Arvskiften och bodelningar innebär oftast inte att delägarna tilläggs lika andelar av all i boet ingående egendom. Om en delägare t.ex. tillskiftas en fastighet är värdet av denna ofta större än värdet av hans andel i boet. Han måste då erlägga ett lösenbelopp (skifteslikvid) till de övriga delägarna. Detta innebär inte att dödsboet eller de övriga dödsbodelägarna avyttrar fastigheten. Det belopp de övriga delägarna uppbär är inte någon skattepliktig intäkt för dem utan anses ha tillfallit dem på grund av arvskifte (RÅ 1941 ref. 51, RÅ 1942 Fi 1040, RÅ 1950 Fi 144, RSV FB Dt 1977:10). Denna princip torde gälla oavsett om det är fast eller lös egendom som skiftas och oavsett ersättningens storlek. För den som tillskiftas tillgången och som utger lösenbelopp anses hela förvärvet ha skett genom arv och utgör inte köp till någon del (RÅ 1982 Aa 148). Förvärvaren får inte inräkna lösenbeloppet i sin anskaffningsutgift för denna tillgång. Han inträder i den tidigare ägarens skattemässiga situation (44 kap. 21 § IL), vilket innebär att han övertar den avlidnes anskaffningsutgift, anskaffningstidpunkt etc. och får vad gäller byggnad och markanläggningar göra de värdeminskningsavdrag som dödsboet skulle fått göra om boet fortsatt sitt ägande. Han ska vid en försäljning återlägga även de värdeminskningsavdrag m.m. som den avlidne och dödsboet gjort (19 kap. 18 § och 20 kap. 12 § IL)." (Ur Skatteverkets handledning för beskattning av inkomst och förmögenhet m.m. vid 2008 års taxering - se http://skatteverket.se/download/18.3a7aab801183dd6bfd380003936/33607.pdf under avsnitt 3.6.3) Vänligen,
Rådgivare