FrågaSKATTERÄTTÖvrigt25/01/2008

Beskattning av pension vid flytt till Frankrike

Var betalar jag skatt för min pension? Intjänad i Sverige men hemvisten är Frankrike. Bor sedan 2002 i Tyskland men har köpt hus i Frankrike och kommer att bosätta mig där.

Lawline svarar

Hej, En person är begränsat skattskyldig i Sverige när denne har flyttat från landet, och även saknar väsentlig anknytning hit, se Inkomstskattelagen 3:e kapitlet http://lagen.nu/1999:1229#K3 De viktigaste kriterierna på att väsentlig anknytning föreligger är om man innehar en permanentbostad, har inflytande över familjeföretag, eller har sin familj kvar i Sverige. Normalt sett har Sverige dock rätt att beskatta pensioner(inklusive utbetalningar från pensionsförsäkringar), som betalas ut härifrån även till begränsat skattskyldiga. Detta sker genom en källskatt om 25%, oavsett hur hög pension man uppbär, se Lag om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta (SINK) 5 - 7 §§, http://lagen.nu/1991:586#P5 Denna skatt utgår vid sidan av skatten i hemviststaten, därefter krediteras den skattskyldiga vanligen för delar av erlagd skatt, beroende på vilken stat som anses ha den slutliga beskattningsrätten, något som avgörs i mellanstatliga dubbelbeskattningsavtal. Vad gäller Din situation finns dock ett förmånligt dubbelbeskattningsavtal, http://lagen.nu/1991:673 , där Sverige avsäger sig beskattningsanspråket vad gäller pensioner som betalas ut till personer med hemvist i Frankrike. Ett undantag utgörs emellertid av tjänstepension för personer som har arbetat i den offentliga sektorn. Såväl den allmänna pensionen, som eventuell pensionsförsäkring, beskattas dock endast i Frankrike, även för tidigare offentliganställda. Såvida Du inte är tidigare offentliganställd, så kommer således hela din pension att beskattas enbart i Frankrike. Eftersom frågor rörande internationell beskattning - särskilt frågan om huruvida begränsad skattskyldighet föreligger - är svårbedömda, är mitt råd att konsultera en skattejurist innan utflyttning sker. Även Skatteverket kan vara behjälpliga med information. En skattekonsult kan även hjälpa dig med kalkyler avseende vilket utfall olika lösningar kan få i just Ditt fall. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare