FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/01/2008

Vilken tingsrätt kallas man till vid en ev. stämning

Om jag har en obetald skuld till ett företag. Kan jag då bli kallad till vilken tingsrätt som helst i Sverige?

Lawline svarar

Huvudregeln är att en tvist ska avgöras där svaranden, alltså den som blir stämd, har sin hemvist. Om företaget väljer att stämma dig bör de lämna in stämningsansökan till tingsrätten där du bor. Skulle de ändå lämna in stämningsansökan vid en annan tingsrätt kan du, när du lämnar in ditt svaromål, göra invändning om att de har stämt dig vid fel domstol. Om det endast rör sig om en obetald skuld och det inte finns någon egentlig tvist att tala om kommer dock ärendet med stor sannolikhet primärt att handläggas av Kronofogdemyndigheten. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare