FrågaSKATTERÄTTÖvrigt26/01/2008

Beskattning av såld bostadsrätt

sälja bo-rätt .Ska jag skatta för den lånade delen som jag köp bo-rätten för, eller bara vinsten. Har fått olika uppgifter om detta.

Lawline svarar

Hej! När du säljer en bostadsrätt i Sverige så beskattas du för den kapitalvinst som eventuellt uppkommer. Hur mycket du har lånat påverkar ej beskattningen vid försäljningen. Ett ex kan illustrera: du köpte lägenheten för 300 000 och säljer den idag för 400 000. Du beskattas då för den värdeökning som skett, dvs. 100 000. Att du möjligtvis lånat 200 000 från början påverkar ej din beskattning. Om du säljer din bostadsrätt from. I jan 08 så beskattas du för 22 % av kapitalvinsten. I vårt exempel blir det 22 % av 100 000. Har du däremot redan sålt BR under 07 så blir skatten istället 20 % av vinsten. Detta då en skattehöjning på området precis införts som ett svar på andra skattesänkningar. Med vänlig hälsning
Rådgivare