FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt09/02/2008

Vem ska betala trafikskada om ena parten är vållande?

Vem skall betala om en cykel krockar med en bil och cyklisten är vållande, t.ex cyklade mot rött ljus?

Lawline svarar

Hej, Normalt inom skadeståndsrätten är det så att den som av oaktsamhet vållat en skada ska ersätta den. Sedan kan det naturligtvis finnas undantag till denna regel, exempelvis strikt ansvar. Bilförare har dock inte strikt ansvar, men på grund av att de kontrollerar en potentiellt livsfarlig maskin finns det anledning att kräva att de ska vara extra uppmärksamma. Bara för att en cyklist cyklar mot rött betyder alltså inte per automatik att det är cyklisten som varit ensam vållande, utan bilföraren kan mycket väl ha varit medvållande till skadan. Om bilföraren borde ha varit mer vaksam är alltså även denne vållande till skadan. Om cyklisten ensam är vållande är det hur som helst så att denne ensam ska ersätta bilägarens skador, samtidigt som han/hon får stå för sina skador på cykeln själv. Skadeståndslagen hittar du http://lagen.nu/1972:207#K2P1. Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare