FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt06/02/2008

Prövningstillstånd vid snatteri

Söka prövningstillstånd. Jag vill överklaga en dom (snatteri) Vittnen ändrade sina uppgifter mellan förhören och huvudförhandling. Inget stöldgods hittades på mig eller bland mina tillhörigheter. Domen grundades enbart på vittnarnas påståenden -att de ha sett mig gömma en patron - ha fått tipps av annan kund som är anonym - dessutom påstår både vittnen att ha varit först vid platsen och flera felaktiga uppgifter. Motsägelser är många. Efter larm bogen fanns ett packningsbord och där hittades en patron. Strax före mig passerade en grupp och sprang snabb från platsen, jag stannade upp för att höra varifrån ljudet kommer och blev sen stoppad av ett butiksbiträde. Jag undrar om det är bruklig att varuhus belönar anställda att ta snattare? Nu måste jag först få prövningstillstånd och hörde att detta kan vara väldig svårt. Tacksam för snabbt svar för fristen att söka utgår 15 feb. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, För att en hovrätt skall ta upp ett överklagande till prövning krävs många gånger prövningstillstånd. Enl. 49:13 Rättegångsbalken (se http://www.lagen.nu/1942:740#K49) krävs prövningstillstånd då en tilltalad dömts till böter, vilket är det vanligaste vid snatteri. Frågan är det då vad som krävs för att prövningstillstånd skall meddelas. I 49:14 RB regleras tre fall. 1. Om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen. Denna grund är förmodligen ej möjlig att åberopa. 2. Om det förekommer anledning till ändring av tingsrättens dom. De ändrade vittnesuppgifterna kan här spela in. 3. Om det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Denna punkt kan användas vid. t.ex. grova rättegångsfel vilka inte verkar förekommit. Huruvida några av dessa kriterier är uppfyllda är mycket svårt att svara på med tanke på den knapphändiga informationen i frågan. Punkt 2 bör vara den som ligger närmast till hands. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare