FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt10/02/2008

Beviskrav skadeståndsmål

Hej Lawline, har en kort fråga, om man biter av en tand (ex pga av en hård nöt som köpts på tex ica), och man vill ha ersättning från ica för tandläkarkostnaderna. Hur kan man bevisa att "nöten" var anledningen till skadan och att man har "rätt" till resättning? vad krävs för bevis? tackar tackar :) MVH / daniel

Lawline svarar

Hej! Enligt 2:1 Skadeståndslagen ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ersätta skadan. Man ska alltså först visa att man drabbats av en sak- eller personskada. En avbiten tand är en personskada. Därefter ska man visa att den man yrkar ersättning av har orsakat skadan och att den tillfogats den skadelidande uppsåtligen eller av vårdslöshet. Som beviskrav gäller att det ska vara styrkt, dvs. ett något lägre beviskrav än i brottmål. I ditt fall har du drabbats av personskada och den har orsakats av en hård nöt som inköpts hos ICA. Detta är lätt att styrka. Däremot kan det bli svårt att visa att ICA har förfarit vårdslöst genom att sälja nöten. Skadeståndslagen hittar du http://www.lagen.nu/1972:207 Med vänliga hälsningar
Rådgivare