FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/02/2008

Kan jag återtaga min polisanmälan om olaga hot?

Hej! Jag anmälde min fd. pojkvän oktober månad för olaga hot. Polisen förhörde både honom och mig. Jag ringde till polisen idag för att jag har bestämt mig för att jag inte vill gå vidare med fallet. Delvis för att jag har fått personliga problem, min pappa har bla blivit sjuk och jag och min pojkvän har talat och han har bett om ursäkt och att han gick för långt. Fastän han skrämde mig rejält och jag kände mig hotad, därav anmälan. Polisen sa till mig idag att han skulle anteckna det i anmälan för det går inte att ta bort den eftersom en åklagare är inblandad och han bestämmer. Stämmer det verkligen? De har inte sagt något om att dem har väckt åtal elr något sådant. Har inte jag rätt som målsägande rätt att ta tillbaka den? Jag skulle nämligen inte psykiskt sett klara av en rättegång om det så skulle bli en. Vad ska jag göra? mvh

Lawline svarar

Hej, Olaga hot är ett brott som ligger under allmänt åtal enligt rättegångsbalken se http://www.lagen.nu/1942:740#K20 . Olaga hot finner du i brottsbalkens 4 kap 5 § se http://www.lagen.nu/1962:700#K4 . Att du återtagit din polisanmälan är inte liktydigt mot att förundersökningen eller åtalet läggs ner. Åklagare får endast underlåta att åtala i vissa fall till exempel om det kan antas att brottet inte skulle föranleda någon annan påföljd än böter. En åtalsunderlåtelse får inte ske om något väsentligt allmänt eller enskilt intresse åsidosätts. Olaga hot är alltså ett brott som faller under allmänt åtal. Eftersom en anmälan skett, oaktat att den återtagits, finns en skyldighet att utreda frågan närmre om ett brott har begåtts. Åklagaren kommer att väcka åtal om denne finner tillräckliga skäl. Återkom gärna om du har ytterligare frågor. Vänligen,
Anna Wigren ErikssonRådgivare