FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt06/02/2008

Vem ansvarar för skada orsakad av hund

Hejsan! Jag och min dotter var ute och gick på en allmän gångväg med min tax som var kopplad.plötsligt dyker det upp en lös stor schäfer som går direkt till attack mot min tax, taxen blir svårt skadad och veterinär räkningen blir dyr. Kvinnan som hade hunden lös och utan munkorg hade fått en dom av polisen att ha munkorg på sin hund ett år innan. hon erbjöd sig på plats att ersätta mig ekonomiskt mot att jag inte polis-anmälde händelsen. jag tog inte erbjudandet och polis-anmälde händelsen. det fanns flera vittnen till attacken. Nu i efterhand påstår hon att det inte var samma hund bara en som var väldigt lik, samt att det inte var hennes, utan en släktings hund som bor i tyskland. enligt försäkringsbolaget ska jag kräva kvinnan på mina kostnader. Vilket ansvar har kvinnan om det nu inte var hennes hund? ska jag ta personlig kontakt med kvinnan (vilket jag inte vill) eller måste jag försöka få tag i "släktingen". vad ska jag gör om hon vägrar betala?

Lawline svarar

Hej! Enligt 19 § lagen om tillsyn av katter och hundar, http://lagen.nu/2007:1150 , gäller att ägare av hund har strikt ansvar för skador orsakade av hunden. Med strikt ansvar menas att hundägaren blir skadeståndsskyldig oavsett om det är denne som vållat skadan eller inte. Strikt ansvar gäller även för ”innehavare”, dit t.ex. hundvakt räknas. Detta innebär att du i senario 1 (kvinnan ägare till hunden) vänder dig direkt till kvinnan med ersättningskravet. I senario 2 (kvinnan inte ägare till hunden men hade vid tillfället ansvar för hunden) kan du vända dig med ditt ersättningskrav till antingen hundägaren eller kvinnan som ansvarade för hunden vid skadetillfället. I denna situation framstår det dock mer praktiskt att vända sig till den senare då denna var med vid skadetillfället och uppgiften är riktig om den utlandsboende ägaren. Kvinnans invändning att det inte är hennes hund har således ingen betydelse. Om kvinnan inte vill utge ersättning bör om polisanmälan leder till rättegång skadeståndsanspråket kunna tas upp i samband med denna. I annat fall kan du väcka talan (tvistemål) mot kvinnan vid domstol separat. För det fall att händelsen utspelades före 1 januari 2008 gäller den gamla lagen om tillsyn av hundar och katter (6§), http://lagen.nu/1943:459 , det har dock ingen betydelse för frågan om ansvaret. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare