FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2006

Makars arvsrätt

Hej! Jag har en fråga om arv... När min farfar dog så sitter min farmor i orubbat bo, men vad händer när hon bestämmer sig för att sälja huset o flytta till billigare boende? Kan barnen då kräva ut sin arvsrätt av deras far? Vore väldigt tacksam för svar! Jessica

Lawline svarar

Hej! Till följd av makars arvsrätt får de gemensamma barnen sin arvsrätt uppskjuten till tidpunkten för den efterlevande makens död. Ett gemensamt barn har ingen rätt att få sitt arv i förtid. Den efterlevande maken övertar den avlidna makens kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Det innebär att den efterlevande maken fritt kan förfoga över egendomen genom att exempelvis sälja den. Den efterlevande maken har dock inte rätt att i ett testamente förfoga över den avlidne makens ideella andel i boet. Din far har således inte rätt att få ut sitt arv efter din farfar i förtid, även om din farmor säljer huset. Mvh
Sofia FjellandRådgivare