FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/06/2008

Egendom arrendator tillfört arrendestället

Hej! Jag vill köpa ett fritidhus som ligger på en arrendetomt. Arrendet tecknas för ett år i taget. Vad händer om markägaren vill säga upp arrendet?Måste han lösa in fritidhuset eller kan jag riskera att förlora allt jag satsat i huset?

Lawline svarar

Då ni vill köpa ett hus som står på jord annan äger verkar det som om arrendet för jorden bör ses som ett bostadsarrende. För att ett avtal om jord ska ses som ett bostadsarrende krävs att jorden arrenderas för annat ändamål än jordbruk samt att arrendatorn har rätt att på arrendestället bibehålla eller uppföra bostadshus, enligt 10 kapitlet 1 § jordabalken. Det krävs vidare bl.a. att avtalet är skriftligt och vederlag för arrendet utgår, enligt 8 kapitlet 1 och 3 § § jordabalken, se http://lagen.nu/1970:994. Om det är frågan om ett bostadsarrende kan det inte tecknas för annan tid än fem år eller för arrendatorns livstid. Avtal på annan tid än ovan nämnda, ses som om avtalet vore på fem år, enligt 10 kapitlet 2 § jordabalken, se http://lagen.nu/1970:994. Som arrendator har man besittningsrätt till arrendestället vilket medför att man som huvudregel har rätt till förlängning av avtalet vid avtalstidens slut. Besittningsrätten kan gå förlorad om arrendatorn missköter sig eller jordägaren har behov av arrendestället eller särskilda skäl till att återfå det, enligt 10 kapitlet 5 § jordabalken. Då arrendatorn frånträder arrendet skall bostad som denne uppfört erbjudas jordägaren till inlösen. Om jordägaren inte, inom en månad, förklarat sig villig att antaga erbjudandet får arrendatorn föra bort egendomen eller överlåta den till en tillträdande arrendator. Om egendomen bortförs ska arrendestället återställas i tjänligt skick. Om egendomen å andra sidan inte bortförs inom tre månader från det arrendestället avträddes eller anspråk på inlösen slutligen ogillades, tillfaller egendomen jordägaren utan inlösen, enligt 8 kapitlet 21 § jordabalken, se http://lagen.nu/1970:994. Med vänlig hälsning
Josefin OhlsonRådgivare